Medewerkerfeedback als input voor strategisch plan Limgroup
Limgroup is een veredelingsbedrijf uit Limburg dat nieuwe rassen maakt van asperges en aardbeien. Op het gebied van asperges zijn zij marktleider in Europa. Een research-gedreven en innovatieve organisatie, opgericht in 1994. Afgelopen zomer deed Limgroup voor het eerst een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). De aanleiding? Feedback van medewerkers ophalen als input voor een nieuw strategisch plan.
Vincent Deenen, CEO van Limgroup: ‘’Toen wij besloten hadden dat we een tevredenheidsonderzoek onder de medewerkers wilden gaan uitvoeren, hebben we hiervoor vijf onderzoekspartijen benaderd. Integron sprong daar heel duidelijk uit; de prijs/kwaliteit verhouding was heel netjes en ik vond het prettig dat Integron al een goede aanpak had voor de communicatie omtrent het onderzoek. Een MTO had er bij Limgroup nog nooit plaatsgevonden, dus het gaf direct vertrouwen dat Integron ons goed kon begeleiden in dit proces.’’
“Integron sprong er duidelijk uit; de prijs/kwaliteit verhouding was heel netjes en ik vond het prettig dat Integron al een goede aanpak had voor de communicatie omtrent het onderzoek”
Inzicht in tevredenheid door resultaat per afdeling, ondanks vele niveau’s
Binnen Limgroup zijn er veel uiteenlopende functies. Vincent: ‘’Je hebt zoals ze dat noemen de ‘veredelaars’, dat zijn eigenlijk de uitvinders van nieuwe genetica. Daarnaast doen we ook veel met biotechnologie en dergelijke, dus mensen die werken in het lab. Dan hebben we een grote operationele groep mensen die testen of het product goed is. Vervolgens heb je een groep die zorgt voor de productie (van de zaden) en uiteraard is er ook een groep die de marketing en sales doet; onze producten worden wereldwijd verkocht. Tot slot hebben we natuurlijk ook afdelingen zoals Finance, P&O, etc. Uit het MTO kwam ook heel duidelijk naar voren dat we best veel niveaus in de organisatie hebben, hoe stem je dan al je medewerkers tevreden? Daar hebben we nu hele goede handvatten voor gekregen doordat we de resultaten per afdeling inzichtelijk hebben’’.
‘’De expertise vanuit Integron was heel goed. Bijvoorbeeld wat je wel en niet moet vragen in het onderzoek en ook hóe je dingen moet bevragen. Dat was allemaal heel erg professioneel. Echte vakmensen. We hebben destijds heel snel geschakeld, ik geloof dat één week na onze kick-off meeting het onderzoek al live was. Het was ‘’spot on’’. We hadden een strakke planning en iedereen hield zich daar netjes aan. Een manier van werken waar ik van houd.’’
“Het was ‘spot on’. We hadden een strakke planning en iedereen hield zich daar netjes aan. Een manier van werken waar ik van houd.’’
Opvolging medewerkersonderzoek op strategisch, tactisch en operationeel niveau
De opvolging van de onderzoeksresultaten is nog volop in gang bij Limgroup. Vincent: ‘’In eerste instantie zijn we met de werkgroep en het MT gaan kijken van ‘wat komt er uit het onderzoek, wat zijn de adviezen?’. Op basis daarvan hebben we op drie niveaus bepaald wat we wilden gaan doen: op MT-niveau, op directieniveau en in de verschillende afdelingen. Dat hebben we ook naar alle medewerkers gecommuniceerd. Daarbij was het erg fijn dat Integron al diverse formats had hiervoor. Verder willen wij voldoende tijd nemen en alle acties gefaseerd doorvoeren. Het is natuurlijk een valkuil dat je de eerste week na het onderzoek direct heel enthousiast met 20 acties aan de slag gaat maar dat je er dan na 6 maanden niks meer van terug ziet. Dat willen wij dus niet. We willen dat het levendig blijft. Per afdeling gaan we groepsgewijs aan de slag.’’
Lees ook: Medewerkersonderzoek: 5 tips voor een succesvolle opvolging
Medewerkers maken het verschil
Ook qua strategie heeft Limgroup een duidelijker beeld voor ogen. ‘’Ik heb de resultaten van het onderzoek gebruikt als input voor het strategisch plan. We weten nu veel beter hoe we de organisatie kunnen motiveren en het maximale uit de mensen kunnen halen. De medewerkers zijn gewoon super belangrijk, op het einde van de dag maken zij immers het verschil.’’