“Kijken hoe we medewerkers zo optimaal mogelijk kunnen betrekken en bereiken. Daar hebben we onze ideeën over.”

Koen van den Eshof, manager bij Omix

Gemiddelde medewerkers tevredenheid

7,5

Net Promoter Score

+33

Dat varieert van roosters tot softwarepakketten en van aanmelding tot examinering, curriculum management en ondersteuning op online gebied. “Tijdens en na de coronatijd hebben online onderwijs en hybride werken een boost gekregen. Mede daardoor is ons medewerkersbestand de afgelopen jaren verdubbeld. Vandaar dat we wilden weten wat onze huidige en al die nieuwe medewerkers van ons vinden. Daarvoor hebben we Integron in 2022 een medewerkersonderzoek laten uitvoeren. Dat heeft ons interessante inzichten gebracht waarmee we aan de slag zijn gegaan”, aldus Koen van den Eshof, manager bij Omix.

Voor Koen is Integron geen onbekende. “Ik had er zo’n tien tot twaalf jaar geleden tijdens mijn studententijd nog een bijbaantje. Toen sprak vooral de professionaliteit van het bureau mij al aan. Jaren later was de keuze dan ook niet zo moeilijk welke partij voor Omix het medewerkersonderzoek zou kunnen uitvoeren. Van die keuze heb ik geen spijt gehad. De samenwerking verliep prima en we zijn goed ondersteund en geadviseerd als het gaat om de opvolging van de onderzoeksresultaten. In 2024 hebben we de ambitie om het onderzoek te herhalen, zodat trends in de tijd inzichtelijk worden en we kunnen zien of de verbeterpunten ook allemaal echt verbeterd zijn.”

“We zijn goed ondersteund en geadviseerd als het gaat om opvolging van de onderzoeksresultaten”

Binding met de organisatie

Kijkend naar die verbeterpunten dan is de binding met de organisatie er een van. “Niet helemaal verwonderlijk”, zegt Koen. “We hebben flink wat nieuwe medewerkers erbij gekregen. Daarnaast zijn veel van onze medewerkers vaak op locatie bij een onderwijsinstelling. Het grootste deel van de tijd zit je dus niet met elkaar in één gebouw. Dat betekent dat je moet kijken hoe je medewerkers zo optimaal mogelijk kunt betrekken en bereiken. Daar hebben we onze ideeën over. Wat we bijvoorbeeld al ieder jaar doen, mede om het saamhorigheidsgevoel nog verder te versterken, is een bijeenkomst houden voor alle medewerkers. Dit doen we voor de hele organisatie zo’n twee tot drie keer per jaar en daarbovenop nog eens twee tot vier keer per afdeling. De bijeenkomst was afgelopen keer ook het perfecte moment om de resultaten van het medewerkersonderzoek breed kenbaar te maken. Dan nodigen we ook een externe spreker uit en maken we er een nuttige en vooral ook leuke dag van.”

“Kijken hoe we medewerkers zo optimaal mogelijk kunnen betrekken en bereiken. Daar hebben we onze ideeën over.”

Actieplannen

Ook andere verbeterpunten, zoals het beter zichtbaar maken van het ontwikkelingsperspectief voor medewerkers binnen de organisatie en zorgen voor een goede werk-privébalans, hebben de aandacht van Omix. “We gaan met al deze punten aan de slag. We weten dankzij de verkregen inzichten waar we staan en waar we aan moeten werken om de algehele werkbeleving te vergroten. Daar zijn we momenteel druk mee bezig. Onder meer via het samenstellen van actieplannen per afdeling. Daar kan ik nu ook nog niet teveel over zeggen, omdat deze hier en daar nog vorm moeten krijgen en op detail kunnen verschillen per afdeling. Maar er wordt dus aan gewerkt. In 2024 wordt duidelijk door het tweede onderzoek of al deze inspanningen hun vruchten hebben afgeworpen. Die resultaten zie ik positief tegemoet. Zeker omdat we nu ook al mooie scores hebben. De eNPS is +33 en de algehele medewerkertevredenheid bedraagt een 7,5. Dat betekent, kijkend naar de Net Promoter Score, dat we beduidend meer promoters hebben dan detractors. Met het enthousiasme van onze medewerkers die ons elders aanbevelen zit het dus al best wel goed. Daar ben ik blij om”, aldus Koen.

“De resultaten van een volgend onderzoek zie ik positief tegemoet. Zeker omdat we nu ook al mooie scores hebben.”

Klaar voor de toekomst

De komende jaren wil Omix zijn dienstverlening verder optimaliseren en verder groeien. Koen: “We willen de dingen blijven doen waar we goed in zijn en deze waar het kan verbeteren. Daarnaast willen we medewerkers blijven binden en boeien. En zorgen dat de sfeer goed blijft. Ik gaf eerder aan dat binding een van de verbeterpunten is, maar we zijn met elkaar toch een soort familiebedrijf waarin we elkaar helpen en ondersteunen. De basis is dus zeker al voor een groot deel op orde. Daarnaast hebben we plannen om over de landsgrenzen heen te kijken en onze dienstverlening uit te breiden naar het buitenland. Kortom, Omix is klaar voor de toekomst.”

“De basis is zeker al voor een groot deel op orde.”

Over Omix

Omix richt zich sinds 2002 op onderwijslogistiek met als doel beter onderwijs. Vanuit zijn expertise maakt de organisatie de vertaalslag van onderwijs naar onderwijslogistiek en andersom. Met de onderwijslogistieke eindgebruiker in gedachten zorgt Omix voor verbinding, begrip en balans tussen deze twee werelden. Dat doet ze door het leveren van onderwijslogistieke kennis en capaciteit aan onderwijsinstellingen in het vo, mbo, hbo en wo. De professionals van Omix werken vanuit verschillende expertises en achtergronden, samen met onderwijsinstellingen, aan hun onderwijs. Op dit gebied is Omix marktleider. Omix is gevestigd in Deventer en telt in totaal zo’n 120 medewerkers.

www.omix.nl

Wil je ook bevlogen en productievere medewerkers?

Ontdek onze onderzoeks- en adviesoplossingen voor Employee Experience Feedback.

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Vraag een offerte of informatie aan via onderstaand formulier.

Hidden
Hidden
Naam(Vereist)
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Privacy en cookie statement

Liever iemand spreken?

Robert Mentink

Business Manager Employee Experience